Burberry vil opbygge det Afghanske marked for kashmiruld
I Afghanistan lever over 50 % af befolkningen under landets nationale fattigdomsgrænse (sat af Verdensbanken til 1 dollar om dagen). Samtidig har landet potentiale til at blive ledende inden for eksport af kashmiruld, som hele 95% af landets geder producerer. Pt. er det kun 7 % af verdens kashmirproduktion, der kommer fra Afghanistan, så landet har et langt større potentiale.
Derfor har luksus mærket Burberry indgået en aftale med den internationale NGO Oxfam og konsulenthuset PUR projet, om at opbygge en bæredygtig og ansvarlig produktion af kashmiruld i det fattige land. Projektet er sat til at vare fem år, og har tre fokusområder:
- Projektet vil skabe et bedre produktionsmiljø for bønderne
- Projektet vil træne bønderne i bedre opdræt og dyrevelfærd
- Projektet vil hjælpe bønderne med at organisere sig lokalt, så de kan forhandle bedre priser på verdensmarkedet
En stor del af træningen har samtidig til formål at øge bæredygtigheden i produktionen, ved at lære bønderne om korrekt afgræsning, klimaforandringer, fodersammensætning mm. som vil have et positivt aftryk på miljøet.
Et stærkt miljøfokus er ekstremt vigtigt, da kashmirproduktionen i dag ligger et stort pres på lokalmiljøet grundet overgræsning. De fleste bønder har i dag mange geder, da overlevelsesraten er lav. Det er derfor en prioritet, at få øget kvaliteten af produktionen, og dermed nedbringe kvantiteten. Målet med projektet, er dermed også at undgå at Afghanistan lider samme skæbne som Mongoliet, hvor det vurderes at 76% af landets natur er påvirket af landets store kashmirproduktion i højere eller mindre grad.
En del af Burberry’s løfte om at gøre en postiv forskel for 1 million mennesker i lokalområderne
Projektet med Oxfam og PUR projet er en del af Burberry’s overordnede strategi for ansvarlighed, der løber frem mod 2022. Strategien består af tre overordnede løfter
- At gøre en positiv forskel for 1 million mennesker
- At blive CO2 neutrale og gøre affald til en ressource
- At skabe positive forandringer gennem alle Burberry produkter
Du kan læse mere om Burberry’s ansvarligheds strategi her, og mere om projektet med Oxfam og Pure projet her.
